Opinion

Çfarë është Sahva, lëvizja Zgjimi nën presionin saudit?

Nga: Arwa Ibrahim

Dijetarët e lidhur me lëvizjen raportohet se janë duke vdekur, por Sahva nuk ka qenë gjithmonë në favor të mbretërisë.

Lëvizja fetare e frymëzuar nga Vëllazëria Myslimane, megjithëse është sulmuar disa herë që nga vitet 1990 nga shteti është munduar të ruajë ndikimin e saj.

Megjithëse grupet brenda lëvizjes mbajtën një varg idesh, ata nuk besuan në dhunë dhe mbështetën një kryqëzim midis fesë dhe politikës.

Disa figura të Sahva u përpoqën për të rritur rolin e studiuesve fetarë në politikë, si dhe përfaqësimin e publikut në shtetin saudit, duke sfiduar hegjemoninë e familjes mbretërore.

Grupet nën ombrellën e Sahva gjithashtu mbajtën pikëpamje të ndryshme për shoqërinë, por në përgjithësi kishin pikëpamje përparimtare  si për shembull, disa mbështesin më shumë të drejtat e grave krahasuar me pjesën tjetër të Arabisë Saudite.

Në thelb, grupet punuan shumë për përfshirjen e mësimit islam në arsim dhe jetën e përditshme.

Kohët e fundit, Princi i Kurorës Saudite Mohammed bin Salman (i njohur zakonisht si MBS) ka nisur sulmet  kundër studiuesve fetarë të cilët janë frymëzuar apo janë pjesë e Sahva duke i parë kundërshtarëve të mundshëm.

Ndër të arrestuarit, emrat më të shquar janë studiuesit myslimanë sauditë Salman al-Awdah, Awad al-Qarni dhe Ali al-Omari.

Të tre përballen me dënimin me vdekje dhe, sipas raporteve të pakonfirmuara, mund të ekzekutohen pas ramazanit.

 Çfarë është Sahva?

Sahva është një fenomen që pa lëvizjet reformiste të frymëzuara nga Vëllazëria Myslimane që ndikojnë në shoqërinë saudite.

Në kuptimin e saj origjinal, ajo ka pushuar së ekzistuari, por idetë dhe aktivistët e Sahva mbeten ende me ndikim.

Që nga vitet 1950, kur në pushtet ishte Mbreti Faysal al-Saud, Arabia Saudite strehoi mijëra anëtarë të Vëllazërisë Myslimane që kishin ikur nga qeveritë shtypëse në Egjipt, Siri dhe vedne të tjera. Të mërguarit propaganduan ideologjinë e tyre ndërsa u futën në postet kryesore të qeverisë dhe udhëhoqën zyra arsimore në universitete dhe shkolla. Ata gjithashtu përfshinë elemente të kulturës fetare saudite në mënyrën e të menduarit.

“Anëtarët e Vëllazërisë Myslimane panë nevojën për të përfshirë traditat Saudite në pikëpamjet e tyre, pasi ato u përshtatën me mjedisin e tyre të ri,” tha Saad al-Faqih, një disident saudit, i cili u rrit në kulmin e Sahwa dhe aktualisht kryeson Lëvizjen për Reforma Islame në Arabi.

“Pra, lëvizja lindi nga një martesë midis ideologjisë së Vëllazërisë Myslimane dhe traditës së Selefit-Wahhabi të shtetit Saudit”, tha al-Faqih.

“Sahva ishte një bashkim i dy traditave. Ajo prodhoi një qasje të fortë dhe mbresëlënëse që arriti të tërheqë rininë dhe të revolucionarizojë shoqërinë,” tha al-Faqih.

“Përplasja e tanishme e MBS mbi Sahva do të dështojë. Idetë nuk mund të shtypen. Kur të vijë një kohë e e drejtë, këta njerëz do të rishfaqen dhe do të shprehen edhe një herë.” AHMED BIN RASHID BIN SAID, PROFESOR SAUDIT, në MB

Në vitet 1970, Sahva ishte bërë një rrjet i disa grupeve fetare që adoptuan një gamë të gjerë pikëpamjesh fetare dhe shoqërore, disa prej tyre më konservatore se të tjerët.

“Sahva nuk është vetëm një lëvizje, por një fenomen. Ajo u zhvillua natyrshëm dhe më mirë sesa në duart e një grupi të caktuar njerëzish. Ajo gjithashtu përfshiu brenda saj shumë aktivistë dhe një varg ideologjish,” shpjegoi al-Faqih.

Disa thonë se Sahva drejtoi ringjalljen dhe reformën fetare, e cila u përjetua në të gjithë botën muslimane.

“Sahva është një ringjallje islamike që u ngrit nga radhët e njerëzve si një shprehje e besimit në Islam si një mënyrë gjithëpërfshirëse e jetës,” i tha “Al Jazeera- s” Ahmed bin Rashid bin Said, një profesor saudit i komunikimit që tani jeton në mërgim në Mbretërinë e Bashkuar.

Çfarë është ideologjia Sahva dhe cilat janë synimet e saj?

Në fillimet e saj, lëvizjet Sahva u përcaktua si përhapje e një kundër-kulture që fliste kundër normave të përhapura shoqërore. Me kalimin e kohës, këndvështrimi i anëtarëve të saj u politizua më shumë.

Sipas al-Faqih, grupet “islamiste” që u zhvilluan nën ombrellën e Sahva kryesisht përqendroheshin në arsim dhe aktivitete shoqërore, siç është vendosja e kampeve verore për të rinjtë.

“Pikëpamjet e Sahva tërhoqën rininë që ishte anashkaluar nga kleri i shtetit. Ajo përqendrohej në ndërtimin e krenarisë në identitetin musliman dhe një ndjenjë të përgjegjësisë ndaj muslimanëve në mbarë botën,” tha al-Faqih. Për më tepër, feja konsiderohej se kishte një rol në politikë, një pikëpamje atipike në Arabinë Saudite në atë kohë.

Çfarë e bëri të rëndësishme këtë lëvizje?

Megjithëse shteti saudit u tërhoq përfundimisht nga aktivitetet e Sahvas, ekspertët thonë se qeveria ishte thelbësore në rritjen e tyre deri në vitet 1990.

Kjo nuk ishte e vërtetë vetëm në lidhje me aktivitetet shoqërore dhe arsimore të lëvizjeve, por edhe angazhimet e tyre politike.

“Aktiviteti politik i Sahvas gjatë viteve 1980 u mbështet dhe inkurajua fuqimisht nga shteti.

Shteti ishte në të vërtetë udhëheqësi i Sahva në atë kohë, veçanërisht kur bëhet fjalë për xhihadin afgan,”  tha për Al Jazeera profesori Said.

Sipas al-Faqih, ngritja e Sahvasë në vitet 1980 mund të gjurmohet në tre ngjarje kryesore: kapja e xhamisë së shenjtë në Mekë nga një grup i ashpër, Revolucioni iranian dhe Lufta Afganistane.

The awakening - Saudi Arabia's Crown Prince Mohammed bin Salman

Princi i Kurorës së Arabisë Saudite Mohammed bin Salman besohet se po bën përpjekjet kryesore për të penguar kundërshtimin e [Bandar Algaloud / Mirësjellja e Gjykatës Mbretërore Saudite / Dorëshkrimi përmes Reuters]

Në 1979, një ish-gjeneral i ushtrisë, Juhayman al-Otaybi, mori kontrollin e Xhamisë së Madhe në Mekë në një kohë kur Arabia Saudite po përpiqej të zbatonte planet për reformat sociale.

“Incidenti ishte një mësim i madh për shtetin. Ai e detyroi atë të mbretërojë në projektin e saj të perëndimitizimit [në një përpjekje për të qetësuar islamistët sauditë]”, tha al-Faqih.

Po në atë vit, Revolucioni iranian solli një sfidë tjetër. Për të nxitur ndikimin iranian, mbretëria sponsorizoi aktivitete “Islamiste” brenda lëvizjeve Sahva për të përhapur një imazh të një monarkie saudite”, tha al-Faqih.

“Suksesi i revolucionit iranian e detyroi regjimin saudit të përpiqet të provojë veten si një shembull më i mirë Sunit, pasi Khomeini e shiti Islamin si një mënyrë të suksesshme për të larguar  vendet myslimane të tiranëve,” tha al-Faqih.

Faktori i tretë ishte vendimi i Arabisë Saudite për të mbështetur luftëtarët afganë kundër pushtimit Sovjetik, një pozicion i marrë nga aleati i tij, Shtetet e Bashkuara.

Analistët kanë thënë se Arabia Saudite mbështeti lëvizjet Sahva për të bindur mijëra Sauditë të financojnë ose të luftojnë së bashku me muxhahidinët në Afganistan.

“Për një dekadë, Sauditët u përfshinë në Luftën e Afganistanit dhe inkurajuan të tjerët t’i mbështesin financiarisht muxhahidinët,” tha profesori Said.

“Mijëra Sauditë u bashkuan në luftë dhe shteti nuk u përpoq t’i ndalonte ata. Në vend të kësaj, udhëheqësit e xhihadit u mirëpritën në Riad.”

Cila është marrëdhënia e Sahva-s me shtetin?

Marrëdhënia midis Sahva-s dhe shtetit ka qenë e ndarë në disa faza.

Faza e parë i përket sponsorizimit dhe mbështetjes së shtetit që përfundoi me Luftën e Gjirit, i cili pa Rijadin të lejojë trupat amerikane të vendosen në tokën Saudite. Masa provokoi një përgjigje të zemëruar dhe përkoi me thirrjet për reformë politike, të udhëhequr nga figura si Sahwa si Salman al-Awdah dhe Safar al-Hawali.

“Vitet 1990 pa fillimin e hapit të parë të pjekur politik nga Sahva me botimin e 12 kërkesave në një letër drejtuar shtetit,” tha al-Faqih.

Kërkesat, të cilat përfshinin ndarjen e pushtetit, reformimin e sistemit të drejtësisë dhe luftimin e korrupsionit, u detajuan më pas në një memorandum prej 44 faqesh një vit më vonë, tha ai. Shteti u përgjigj duke goditur lëvizjet e Sahva duke burgosur qindra aktivistë Sahva dhe disa udhëheqës të saj, duke përfshirë al-Awdah dhe al-Hawali në 1994.

Kur ata u lanë të lirë në fund të viteve 1990, filloi një fazë e afrimit pasi shteti mbështetej në pëlqimet e al-Awdah për të luftuar “ekstremizmin”, veçanërisht pas ngjarjeve të 11 shtatorit.

“Kur babai im u la i lirë, numri i njerëze që e dëgjonin dhe rrinin pas tij u rrit në Arabinë Saudite dhe më gjerë,”  tha për Al Jazeera Abdullah Alaoudh, një bashkëpunëtor pas doktoratës në Universitetin Georgetown.

“Gjatë asaj faze, ai [Salman al-Awdah] e ndihmoi shumë shtetin në luftën e tyre kundër ekstremizmit. Ai propagandoi një Islam të moderuar dhe punoi duke angazhuar njerëzit e tij për të luftuar ekstremizmin.”

” Por marrëdhënia u prish edhe një herë pas pranverës arabe të vitit 2011, pasi dhjetëra figura të Sahva – përfshirë al-Awdah – mbështetën revolucionet, duke bërë thirrje për reforma të shpejta në mbretëri.

Pse MBS ndaloi figura të shquara të Sahva?

Nga frika se vala revolucionare do të arrinte në mbretëri, Arabia Saudite u përpoq të shtypte kundërshitë. Pasi MBS u bë princ i kurorës, ai intensifikoi shtypjen kundër një game të gjerë të kundërshtarëve të mundshëm, përfshirë islamistët sauditë, veçanërisht ata të lidhur me Sahva.

“MBS nuk i pëlqen konkurrenca dhe njerëzit që nuk janë nën kontrollin e tij. Ai ka frikë nga çdo kundërshtim dhe beson se këta njerëz (aktivistët Sahva) do të përmbysin regjimin e tij,” shpjegoi analisti saudit al-Ahmed.

Alaoudh tha: “MBS vendosi të heqë zërat e pavarur që mund të kërkojnë ndryshime reale dhe liritë themelore, ndërsa gjithashtu paraqesin një ligjërim që ka autoritet fetar dhe legjitimitet.”

Cila është e ardhmja e Sahva?

Sipas al-Ahmed, goditja e fundit e shtetit ndaj krerëve Sahva mund të shohë një ndarje të plotë midis tyre për mirën të dyja palëve.

“Nëse Sahva-s i rikthehet përsëri liria, ajo ka potencialin për t’u bërë më e fuqishëme se qeveria sepse flet dhe adreson çështjet që ndikojnë më në shoqëri.

“Por marrëdhënia midis të tyre ka arritur në divorcin përfundimtar, pasi MBS nuk ka dëshiron të ndryshojë mendimin e tij,” tha al-Ahmed, duke paralajmëruar se ekzekutimi i al-Awdah dhe të tjerëve mund të shkaktojë pakënaqësi në shoqëri dhe ajo të humbasë besimin në shtet.

Pavarësisht ngërçit, megjithatë, profesori Said beson se Sahva do të mbijetojë.

“Përplasja e tanishme e MBS ndaj Sahvas do të dështojë. Idetë nuk mund të shtypen,” tha ai. “Kur koha të jetë e drejtë, këta njerëz do të rishfaqen dhe do të shprehen përsëri.”/gazetaimpakt/aljazeera

OPINIONE